afb.
Het Heetmanplein ontleent zijn naam aan een Eindhovense hoogleraar die het Wilhelminapark en het Willemsplein omvormde tot een uitgekiend verkeersknooppunt. Aan het eind van de vorige eeuw kreeg 's-Hertogenbosch heer eerste stadsuitbreiding sedert vijf eeuwen. Het was de wijk Het Zand, gelegen tussen de binnenstad en de spoorlijn. In het zuiden van deze nieuwe wijk, tussen de arbeiderswoningen van 'Lombok' en de riantere Koningsweg kwam een plein, dat in 1897 naar koning Willem III de naam Willemsplein kreeg. Het was, evenals het Julianaplein en het Emmaplein, een van de weinige plakken waar een groen gebied in de wijk ontstond. Maar het groen verdween in de jaren dertig bij de toename van het snelverkeer. Het doorgaande autoverkeer dat tot dan toe dwars door de binnenstad reed, diende voortaan gebruik te maken van de Traverse, de weg vanuit Vught, dwars door Het Zand, in noordelijke richting. Vanuit Vlijmen werd tevens een 'onderdoorgang' aangelegd waardoor het verkeer uit de Langstraat niet meer bij een spoorwegovergang zou hoeven te wachten. Het groen op het Willemsplein verdween en er kwam een rotonde voor in de plaats. Grote filesIn de jaren zestig nam het autoverkeer zo toe, dat iedere dag grote files ontstonden tijdens het spitsuur. Hoewel er plannen waren om dit doorgaande verkeer via een rondweg om de stad te leiden, zat 's-Hertogenbosch met een autoprobleem. In 1960 was de tunnel onder de Draak aangelegd. In die jaren passeerden zo'n 20.000 auto's per dag het Willemsplein. De Eindhovense hoogleraar prof. ir. A. Heetman werd ingeschakeld om dit probleem op te lossen. Hij ontwierp in 1964 een verkeersoplossing met gelijkvloerse kruisingen en een groot aantal verkeerslichten, dat bewondering bij iedereen opriep. In 1965 was het gerealiseerd. De capaciteit was voldoende om het verkeer tot aan de realisatie van de rondweg vlot te verwerken. Het plan van de tekentafel werkte in de praktijk. Geen wonder dat dit verkeersknooppunt in de volksmond de naam Heetmanplein kreeg.Niet officieelTot het in 1965 gerealiseerde Heetmanplein behoorde niet alleen het Willemsplein, maar ook de rotonde aan de andere zijde van de Dommel. Deze plak kreeg in 1897 de naam Wilhelminapark en heette gedurende de Tweede Wereldoorlog Jeroen Boschpark. Her kwam in 1935 in plaatst van het park eveneens een rotonde.Na de realisatie van de nieuwe verkeerssituatie in 19625 wilde de gemeenteraad de naam Heetmanplein niet officieel maken. Wel veranderde zij de naam Wilhelminapark in 1970 in Wilhelminaplein. Eind december van dat jaar werd de nieuwe rondweg in gebruik genomen. Nu, ruim vijfentwintig jaar later, is de verkeersoplossing van prof. Heetman voor het Willems- en het Wilhelminaplein nog steeds in gebruik. Voor fietsers en voetgangers is het op autoverkeer ingerichte plein moeilijk te passeren. Iedere 'nieuwe' automobilist die hier passeert dient zeer goed op te letten. Maar zelfs de thans in de handel zijnde computergestuurde straatwijzers hebben dertig jaar na de realisatie van het plein grote moeite om automobilisten hier de goede weg te wijzen; soms komen ze er zelfs niet uit. |
2015 |
Martien van OschRuimtelijke ontwikkeling : Vughteruitleg : Wilhelminapark : Wilhelminaplein : 's-HertogenboschBerlicum 1 oktober 2015 |
1964 | Naar een ontwerp van prof. ir. A. Heetman wordt het zgn. Heetmanplein aangelegd. |
5211 CG 1..1
Aart Vos, 's-Hertogenbosch : De geschiedenis van een Brabantse stad 1629-1990 (1997) 303, 305