afb. Farla - Van Mackelenbergh, september 1968
Het lijkt logisch dat de Pettelaarseweg al eeuwenlang bestaat: de verbindingsweg tussen de middeleeuwse stad en het dorpje Sint-Michielsgestel. Dat is echter niet waar. Om het dorp te bereiken moest men vroeger via Den Dungen of Vught reizen. In 1623 werd enkele honderden meters buiten de stad het fort Pettelaar aangelegd, door middel van een dijk en drie redouten verbonden met de stad. Maar deze verbinding eindigde bij het fort: verder liep de weg niet. De Pettelaar speelde een rol bij het Beleg van 1629, maar in 1672 werd het fort gesloopt omdat de stad wegens een te kleine militaire bezetting de militaire sterkte niet kon bezetten. Tot die tijd lag het fort in de winter regelmatig in het water, omdat de gehele omgeving van de stad onderstroomde. Zo schreef men in 1670: „Alwaer men uyt de Stadt door de Heeckel te water moet aen-varen, ende schijnt dit fort als midden in een Meyr te liggen, soo leyt 't inde laghe landen.” Tot in het begin van de twintigste eeuw gebeurde het zeer regelmatig, dat de omgeving onder water liep. Oudere Bosschenaren zullen zich nog wel kunnen herinneren dat men ongestoord van de Bossche stadswallen tot aan Den Dungen en Sint-Michielsgestel kon schaatsen als deze watermassa bevroren was. Er bevond zich op deze plek wel een brug over de stadsgracht. Via een kleine loopbrug bij de Grote Hekel kon men Het Bossche Broek bereiken. Een weg, de Pettelaarseweg, werd pas in 1879 aangelegd als de eerste harde stenen weg tussen 's-Hertogenbosch en Sint-Michielsgestel. Honderdtwintig jaar oud is de Pettelaarseweg dus. Ze leidde via 'de boerderij van Otjes' (op de resten van het oude fort gelegen) naar Sint-Michielsgestel. Maar ook deze weg liep iedere winter onder water, omdat zij laag gelegen was. Naast de nieuwe aangelegde weg werden bomen geplant. Door de westenwind stonden zij niet mooi rechtop, maar groeiden enigszins schuin. Omdat de Pettelaarseweg nogal eens als een 'vrijlaantje' werd beschouwd, kreeg zij al snel een bijnaam: De Groene Bedstee. Naast de Pettelaarseweg, tegen de stadsgracht aan, bevonden zich een aantal sportvelden waarop gevoetbald kon worden. Eén van deze terreinen werd in 1911 als vliegveld gebruikt. De Bosschenaar Henri Bakker met zijn vliegtuig De Condor maakte van hieruit enige vluchten rondom de toren van de Sint-Jan. Voor velen was dit de eerste kennismaking met een vliegtuig. In het begin van de vijftiger jaren werd Plan Zuid gerealiseerd. Voordien, tussen 1947 en 1950, zorgde een zandzuiger ervoor dat het 210 ha terrein tussen Pettelaarseweg en Zuid-Willemsvaart werd opgehoogd. Ook de Pettelaarseweg 'ging omhoog', waarbij de bestaande bomen gerooid werden. Daar waar het zand werd weggezogen, ontstond een diep gat dat volliep met grondwater: de Zuiderplas. Dit hield wel in, dat de Pettelaarseweg een ander tracé kreeg: vanaf het Sweelinckplein liep de weg niet meer rechtdoor, maar maakte een knik om de waterplas te ontlopen. Anno 1998 is de Pettelaarseweg de toegangsweg tot een riante Bossche wijk. Ook kan men van hieruit snel per auto de rondweg bereiken. |
1998 |
Henny MolhuysenVerdwenen stadsbeelden : 'De Groene Bedstee' bijnaam PettelaarsewegBrabants dagblad dinsdag 5 mei 1998 (foto) |
1908 |
Het Drongelens Kanaal wordt gegraven, het laatste onderdeel van het plan om watervrijmaking van 's-Hertogenbosch. Het vrijgekomen zand wordt gebruikt om de stadsgracht tussen de Pettelaarse weg en het bastion Anthony te dempen.
Kroniek van 's-Hertogenbosch
|
|
De Bossche wallen met de Pettelaarseweg, 1892Piet Slager (1871-1938)(olieverf op doek, 68.5 x 96.0 cm) Museum Slager, 's-Hertogenbosch |
1960 | Kunstnijverheidsschool (kon. Ac. v. kunst en vormgeving) |
1985 | Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving |
1968 | dr. J.H.H.A. Indemans (rector Stedelijk Gymnasium) |
5216 BG 1.. 53 5216 BH 55.. 93 5216 BJ 95..133 5216 BK 135..185 5216 BL 187..225 5216 BM 227..577 5216 BN 579..649 5216 BP 2.. 2 5216 BR 4.. 50
H.F.J.M. van den Eerenbeemt en L.P.L. Pirenne, 's-Hertogenbosch op de drempel van een nieuwe tijd (1960) 241
C.J. Gudde, 's-Hertogenbosch geschiedenis van vesting en forten (1974) 57, 209
F.L. Jansen, Kledinghandel in transitie LXXXVIII (1991) 384
Aart Vos, 's-Hertogenbosch : De geschiedenis van een Brabantse stad 1629-1990 (1997) 282, 285