afb. Ronald Glaudemans
|
Aan de volgende steunbeer was kraagsteen B4 aangebracht met de voorstelling van een gearmd (echt)paar.67 De man en de vrouw hebben de armen op bijzondere wijze gekruist en houden elkaars handen vast. De man heeft een stoere, naar voren stekende baard en draagt een gevouwen hoed met een pluim er op. De vrouw draagt een plooiend gewaad en een muts of kap. Jan Mosmans ziet hier een patricisch echtpaar, waarvan de vrouw haar rokken decadent optilt (?) en hij verbindt het echtpaar aan een scene uit het Hooglied.68 De oorspronkelijke positie van het echtpaar is voor op de steunbeer, tussen de musicerende engelen op de plaats van kraagsteen B5. Hier bevindt zich nu de kopie van twee | 324 |
|
luit spelende engelen, oorspronkelijk op B4 gesitueerd. | 325 |
| Noten | |
| 67. | Bouwloods, i-171. |
| 68. | Zie ook Mosmans 1939 (ongepubliceerd concept), ongenummerd. Peeters 1985 A, 260-261. Glaudemans 2009, 76-80. |
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 324-325
A.M. Koldeweij, 'De expositie in de Bouwloods, verantwoording en catalogus' in: De Bouwloods (1989) 54
Ronald Glaudemans, De Sacramentskapel : Bouwgeschiedenis, restauraties en bouwhistorische opname (2009) 34, 78
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 277, 322, 324-325
A.M. Koldeweij, 'De expositie in de Bouwloods, verantwoording en catalogus' in: De Bouwloods (1989) 54