afb. Daria Scagliola, 22 oktober 2013
|
Tegenover het Christuskind is een kraagsteen geplaatst met een goedaardig, gefronst kijkend monster met grote oren (B2). Het beest dat zich met de linker achterpoot onschuldig aan de kop krabt, is een nauwkeurige, aangevulde kopie van de originele sculptuur van Ledesteen die in de bouwloods bewaard is gebleven.79 De haarscherpe details van het origineel, zoals de geklauwde poten met lange tenen, de oren, de scherpe rug en de de flossende staart, verraden de grote kundigheid van de vijftiendeeeuwse beeldhouwer. Vlak voor de restauratie van het portaal in 1896, vervaardigde Lambert Hezenmans een tekening van de kraagsteen, maar vulde deze foutief aan als het gaat om de krabbende voorpoot, die bij het origineel is afgebroken.80 Het is verleidelijk om met de uitbeelding van het onschuldige Christuskind en het goedaardige monster aan de toegangsboog, verband te leggen met de sculptuur van de er achter gesitueerde toegangsdeur. Juist daar wordt de apocalyptische Christus uitgebeeld die zijn stigmata toont. Ook hier zal het voorbestemde leven van Jezus zijn bedoeld. | 276 |
| Noten | |
| 79. | Bouwloods, i-121. Koldeweij 1989, 54. |
| 80. | MKR Uden, inv.nr. 2773B. Rackham 2003, 59, afb. 43. |
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 276
A.M. Koldeweij, 'De expositie in de Bouwloods, verantwoording en catalogus' in: De Bouwloods (1989) 54, 55 (afb.)
Harry Boekwijt, Ronald Glaudemans en Wim Hagemans, De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch (2010) 125
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 276
Ronald Glaudemans, Het zuidtransept : Bouwhistorisch onderzoek 2007-2010 (2010) 22
A.M. Koldeweij, 'De expositie in de Bouwloods, verantwoording en catalogus' in: De Bouwloods (1989) 54, 55
Don Rackham, Een kathedraal op papier (2003) 57, 60