Theodoor van Thulden, 1646
1964 |
P. Gerlach, O.F.M. Cap.Het schilderij van Theodoor van Thulden in de Bossche raadzaalBrabants Dagblad zaterdag 17 november 1964 |
|
1999 |
Het StadhuisBoven de schouw in de raadzaal hangt een schilderij van Theodoor van Thulden. Het lijkt een voorstelling van Gerechtigheid en Eendracht, vrij fundamentele begrippen voor een raadzaal. Van Thulden maakte het schilderij in 1646, een tijd waarin veel diplomatieke activiteiten werden ontwikkeld om de Tachtigjarige Oorlog te beëndigen door een definitieve overeenkomst tussen de strijdende partijen, de Republiek en Spanje. In het zuiden werd gehoopt op het herstel van de eenheid van de zeventien Nederlandse gewesten die zou moeten resulteren in een grote kracht.Deze hoop lijkt te worden uitgedrukt in het gebaar en de attributen van de vrouwenfiguur rechts. Ze heeft de zeventien pijlen gebundeld en ze draagt op haar hoofd de leeuwenscalp, het teken voor kracht. Omdat dit herstel de oorspronkelijke eenheid niet alleen een verlangen is, maar in de ogen van de schilder ook historisch is bepaald en niet meer dan gerechtvaardigd is, is ook Justitia onderdeel van het tafereel. Zij zet met haar aanwezigheid nog meer kracht bij door in een opmerkelijk, bijbels gebaar haar sandaal naast Eendracht te plaatsen.
Gemeentefolder (december 1999)
|
Henk Henkes, Van den Raethuys tot Stadhuis (2016) 70, 117
Alain Roy e.a., Theodoor van Thulden : Een Zuidnederlandse barokschilder (1991) 79, 81 (fig. 55)