In of kort na 1839, mogelijk te Amsterdam ontstaan (RG); 1831-1890 (Thuis in Brabant; interne documentatie HNBM)OmschrijvingWebsite Thuis in Brabant: ´Busteportret van een vrouw, naar rechts gewend. De vrouw draagt een zwarte japon met laag decolleté, dat de schouders geheel vrij laat. Het decolleté is aan de rand afgezet met een strook witte kant. Om de hals bevindt zich een eenvoudige parelsnoer. De vrouw heeft een strak kapsel met de scheiding in het midden, dat aan de zijkanten over gaat in pijpenkrullen en aan de achterzijde in een knot. De armen worden voor het grootste gedeelte bedekt door een roodkleurige omslagdoek. De achterzijde is in een neutrale blauwgrijze kleur gehouden.’Vorm / afmetingenStaand ovaal; hoogte 7.9 cm, breedte 6.4 cm (binnenmaten), in veel grotere rechthoekige lijst die met roodbruin fluweel overtrokken is, daaromheen zit een goudkleurige lijst met grote krullen.Techniek / materiaalEerder sprak HNBM van olieverf op ivoor, maar veranderde dit onlangs in waterverf op ivoor (overgenomen door Thuis in Brabant).AfbeeldingDe in 2004 en 2016 geraadpleegde interne documentatie HNBM en website Thuis in Brabant.Huidige verblijfplaatsHNBM inv.nr 8050.Vroegere verblijfplaats´Verslag van de secretaris 1930-1931´, in: Handelingen… 1933, p. 39: ´Van den heer J.G.S. Schumaker te ‘s-Hertogenbosch, een miniatuur portret en tekeening door Daan Nederveen.’ Interne documentatie HNBM: ´schenking van de heer J.G.S. Schumaker, ´s-Hertogenbosch, 1931´. De bedoelde persoon was Johannes Gerardus Stephanus Schumaker ('s-Hertogenbosch 1848 - aldaar 1926).Deze meester steenhouwer had lange tijd als hoofdadres Visstraat 8, waar ook Daan tussen 1865-1891 woonde. J.G.S. Schumaker was de op een na oudste van de vijf kinderen van Daans oudste zus Elisabeth, wollen- en linnennaaister, en meester timmerman Franciscus Antonius Schumaker; vermoedelijk trouwde geen der kinderen. Opmerking RGDit werkstuk is bijna een eeuw door Daan en zijn familie bewaard. Betrof het een voor de markt bestemd maar onverkocht fantasieportret of als proeve van bekwaamheid dienend portret van een of andere prinses of aristocrate? Een andere mogelijkheid is dat het een de opdrachtgever geretourneerd/niet betaald werkstuk was. De opzichtige kledij van de afgebeelde dame en de overdadig versierde lijst maken het stuk binnen Daans overige bekende oeuvre atypisch.GesigneerdDoor verf heen staat langs rechterrand in ivoor gekrast ´D. Nederveen´.GedateerdNeeGeëxposeerdDen Bosch 1974 (nr.46)Afbeelding gepubliceerdOnbekendAfgebeeldOp website Thuis in Brabant.LiteratuurKamp 1974, p. 17 (daar echter geen foto-RG).Bijzonderheden-RGBij bezichtiging in november 2004 lagen die lijsten uit elkaar, bij het tweede bezoek, juni 2016, was dat niet meer het geval; wel bleek toen de ivoren drager van boven naar onder een barst te vertonen.Mogelijk verband met ander kunstwerkWat kapsel en blote schouderpartij betreft bestaan er overeenkomsten met de uit 1839 daterende prent die Michel Mourot tekende en lithografeerde van de om haar schoonheid geroemde Sophie van Wurtemberg, erfprinses van Oranje (Stuttgart 1818 - 's-Gravenhage 1877), sinds 1849 koningin der Nederlanden). De prent werd uitgegeven door de Amsterdamse steendrukkerij Desguerrois. Mourot had in de jaren 1834-38 een steendrukkerij in Den Bosch, waar hij samenwerkte met gewezen leerlingen van Daans kunstopleiding. In de jaren 1841-42 zette Daan voor een Bossche boekuitgave Mourots tekeningen op steen over. Waarschijnlijk onderhielden Daan en Mourot tijdens 1839, hun beider Amsterdamse jaar, daar contact. Mogelijk was Daan zelfs met Mourot naar de hoofdstad vertrokken. |