boschproject.org
vervaardiger: Jeroen Bosch
Een reiziger loopt voorbij een herberg. Het hek voor hem is gesloten. Waar komt hij vandaan en waar gaat hij heen? Sinds de vorige Jheronimus-Boschtentoonstelling weten we dat De landloper bestaat uit twee helften en de buitenkant is van een triptiek. Als levenspelgrim moet hij kiezen tussen goed en kwaad. Hoog in de boom loert de uil naar een koolmees die zich nergens van bewust is. Gevaar dreifgt overal en voor iedereen. |
Het Noordbrabants Museum (2016) nr. 8
| 2001 |
Hans DevisscherDe Marskramer of De LandloperKunst & Antiek Journaal (2001) 42-43 |
|
| 2001 |
Eric de BruijnDe vergeten beeldentaal van Jheronimus BoschAdr. Heinen (2001) 67-90, 121-149 |
|
| 2005 |
KunstklassiekersDe mooiste meesterwerken van BoschHet Laatste Nieuws (2015) 160-161 |
|
| 2016 |
Stefan FischerJheronimus Bosch : Het complete werkTaschen (2016) 255 |
|
| 2016 |
Matthijs Ilsink en Jos KoldeweijJheronimus Bosch : Visioenen van een genieHet Noordbrabants Museum / Mercator (2016) 16-19 |
K.G. Boon e.a., Catalogus Noordbrabants Museum (1967) 50-51, 132-133
Dino Buzatti (inleiding), Kunstklasiekers : Bosch (2005) 124-125
Peter-Jan van der Heijden e.a., 800 jaar Den Bosch, de Bosschenaren en hun vertier 11 (1982) 251
Matthijs Ilsink, Jos Koldeweij, Ron Spronk, Luuk Hoogstede, Robert G. Erdmann, Rik Klein Gotink, Hanneke Nap and Daan Veldhuizen, Hieronymus Bosch, Painter and Draughtsman. Catalogue Raisonné, Brussels 2016, pp. 316-335.
Matthijs Ilsink en Jos Koldeweij, Jheronimus Bosch : Visioenen van een genie (2016) 16-19 (nr. 1)
Luuk Hoogstede, Ron Spronk, Robert G. Erdmann, Rik Klein Gotink, Matthijs Ilsink, Jos Koldeweij, Hanneke Nap and Daan Veldhuizen, Hieronymus Bosch, Painter and Draughtsman. Technical Studies, Brussels 2016, pp. 264-275.
Eric de Bruyn, ‘Hieronymus Bosch’s So-called Prodigal Son Tondo: The Pedlar as a Repentant Sinner’, in Jos Koldeweij, Bernard Vermet and Barbara van Kooij (eds.), Hieronymus Bosch. New Insights into His Life and Work, Rotterdam 2001, pp. 133–144.
Stefan Fischer, Hieronymus Bosch: Complete Works, Cologne 2013, pp. 39, 191-192, 255
Hartau 2005, 305-338.
Friso Lammertse and Annetje Roorda Boersma, ‘Jheronimus Bosch, The Pedlar. Reconstruction, Restoration and Painting Technique’, in Hélène Verougstraete and Roger Van Schoute (eds.), Jérôme Bosch et son entourage, et autres études, Louvain/Paris/Dudley 2003, pp. 102–118.
Carl Linfert, Hieronymus Bosch (1971) 38
Roger H. Marijnissen and P. Ruyffelaere, Hieronymus Bosch: the Complete Works, Antwerp 1987, pp. 410-415.
Yona Pinson, ‘Hieronymus Bosch – Homo Viator at a Crossroads: A New Reading of the Rotterdam “tondo”’, Artibus et Historiae 26 (2005), 57–84.
Pilar Silva Maroto (ed.), Bosch. The 5th Centenary Exhibition, Madrid 2016, pp. 292-301 (Friso Lammertse).
Larry Silver, Hieronymus Bosch, New York/London 2006, pp. 252-259.