Muschelkalksteen 320 x 80 (lange zijde), 130 x 80 (korte zijde) Datering 1956 Vervaardigd door Frans van der Burgt Het zijn liggende rechthoekige reliëfs rondom de pilonen, waarop taferelen uit de stadsgeschiedenis in haut-reliëf zijn uitgebeeld, in grove primitieve stijl. Vanuit de Visstraat gezien de rechter piloon:
| 64 |
De Stationsbrug, zoals de oorspronkelijke Wilhelminabrug werd genoemd, was een houten brug die tegelijkertijd met het eerste station in 1870 werd gebouwd. Toen in 1896 het nieuwe station meer naar het zuiden werd gerealiseerd, kwamen brug en station tegenover elkaar te liggen. De houten brug werd in die tijd vervangen door een moderner constructie die in staat was om het gewicht van de stoomtram te dragen. Omstreeks 1923 is een nieuwe, bredere brug van gewapend beton gebouwd die de naam Wilhelminabrug kreeg. Pilasters met lantaarns en beelden van Hildo Krop moesten zorgen voor een waardige stadsentree. Bij de bevrijding in 1944 liep de brug zware schade op, die provisorisch werd hersteld. Pas in 1954 volgde een totale vervanging, ook weer in gewapend beton, waarbij alleen de boogvorm (niet de constructie) werd gehandhaafd. Opvallend zijn de twee dubbele pilasters aan de stationszijde die getooid zijn met lantaarns en beeldhouwwerk van Frans van der Burgt. Het beeldhouwwerk stelt taferelen voor uit de Bossche stadsgeschiedenis. De enkelvoudige pilasters aan de stadszijde zijn als getordeerd siermetselwerk uitgevoerd. In het smeedwerk van de leuningen is de letter W van Wilhelmina opgenomen. | 97 |
WilhelminabrugDeze brug vervangt de tijdens de oorlog beschadigde brug van 1923, die weer in de plaats is gekomen van de Stationsbrug die in 1868 werd aangelegd toen er dwars door de vesting een toegangsweg werd aangelegd naar het station. Er werd een ronddeel voor geofferd en de aarden wal achter de vestingmuur werd afgegraven. | 75 |
Ter plekke van de huidige Wilhelminabrug werd omstreeks 1870 een eerste, houten brug aangelegd, tussen de oude binnenstad en de toekomstige nieuwe stadswijk Het Zand met het station. De naam 'Stationsbrug' lag dan ook voor de hand. De gevelrij aan de stadszijde werd doorbroken: de Stationsstraat (later: Visstraat) werd aangelegd. Ondermeer werd er toen een café-restaurant gebouwd. Enkele jaren later werd de brug vervangen door een smalle brug, waarop ook rails lagen: de tram moest er gebruik van maken. Door middel van dit openbaar vervoer werd de binnenstad snel met het station verbonden. Maar de entree naar de stad vereiste een nieuwe, mooiere brug, oordeelde men omstreeks 1920. In 1923 werd die gebouwd, versierd met rijk beeldhouwwerk, vervaardigd door de befaamde Hildo Krop. Inderdaad was dit een waardige ingang naar de stad. De brug kreeg toen ook officieel de naam Wilhelminabrug, naar onze toenmalige vorstin (1898-1948). In de oorlogsjaren mocht haar naam niet gebruikt worden en in de periode 1942-1944 heette de brug officieel: Stationsbrug. Tijdens de zware gevechten bij de bevrijding van de stad in oktober 1944 werd de Wilhelminabrug onherstelbaar beschadigd. Provisorische herstellingen werden aangebracht, maar naar een nieuwe oplossing werd gezocht. Enige ornamenten en beeldhouwwerk van de oude brug werden elders in de stad geplaatst. In 1954 kwam een nieuwe Wilhelminabrug gereed. De letters W met een kroontje erboven op de brugleuning - die verlicht kan worden - duiden op de naam van de brug. Speciale aandacht verdient het beeldhouwwerk van Frans van der Burgt op de twee pilonen, die taferelen uit de Bossche stadsgeschiedenis vertonen. Te beginnen met de stadsstichting (1185) en eindigend met de bevrijding van de stad in 1944. Deze ruim veertig jaar geleden gebouwde brug werd dit jaar gerestaureerd. De bebouwing aan de stadszijde is de laatste honderd jaar niet hetzelfde gebleven. Op de noordelijke hoek van de Visstraat verdween het café-restaurant, om plaats te maken voor een door de Amsterdamse architect P. Pieters ontworpen bankgebouw. De zuidelijke hoek was in 1944 onherstelbaar beschadigd en kreeg een noodbebouwing die jarenlang gehandhaafd bleef. Dit gebouwtje (dat in haar bestaan ondermeer een Pannenkoekenhuis herbergde) werd gesloopt om plaats te maken voor het bankgebouw dat aan de overzijde te weinig ruimte bezat. De Amsterdamsche Bank was inmiddels fors groter geworden. Ondermeer door een fusie met de Rotterdamse Bank was het eerst AMRO geworden, maar nadat ook de ABN in het geheel was opgegaan heette het voortaan: ABN-AMRO. Tien jaar geleden, in 1987, realiseerden de architecten Tauber (uit Alkmaar) en Frans van Dillen en Rien Ogier uit Rosmalen het (overheersende) gebouw aan de zuidzijde van de Visstraat. |
Toen de aanleg van het Zand begon heeft men de bebouwing rond de kop van de haven, de Vismarkt, doorbroken en een weg aangelegd naar het station. Zo ontstond de Visstraat, de Wilhelminabrug en de Stationsweg. Om deze brug is in oktober 1944 zwaar gevochten. Eenheden van de Welshdivision rukten door de stad op naar het station, dat door de Duitsers hardnekkig werd verdedigd. Bij dit gevecht is de Bosschenaar Piet Kerssens gesneuveld. Hij diende de Welshmen als gids en is, bij een poging een gewonde uit de vuurlijn te slepen, zwaar gewond geraakt en een dag later overleden. Een gedenksteen houdt zijn naam in ere. Vanaf deze brug zien wij de stadsmuur zoals die na 1318 bij de grote stadsuitbreiding is gebouwd. De muur was toen een vrijstaande hogere muur met kantelen en hoge waltorens met een dak en kantelen. Na invoering van het geschut zijn de stadsmuren ontdaan van kantelen en aan de binnenzijde met aarden wallen versterkt. Ook met de waltorens gebeurde dat en dan spreekt men van rondelen. |
In het smeedwerk van de leuningen is de letter W van Wilhelmina opgenomen. Deze W-kroontjes werden gesmeed door Harrie Grevers. Hij nam de smederij(constructiebedrijf) destijds over van zijn vader J.J. Grevers in Orthen. Als jonge jongen was hij hier al aan het werk. Later is zijn constructiebedrijf H.A.A. Grevers, verhuisd naar de Daviottenweg 18 te 's-Hertogenbosch. |
1923 |
RedactieDe Wilhelminabrug te 's-HertogenboschOns Nederland 7 (1923/1924) 107-108 |
|
1978 |
J. v.d. ElshoutDe geschiedenis van een brug ...De Bossche bink (1978) 2-9 |
|
1983 |
Henny MolhuysenOe gotte kèk daor : Beeldhouwwerk WilhelminabrugBrabants Dagblad donderdag 28 juli 1983 (foto) |
|
1997 |
Henny MolhuysenVerdwenen stadsbeelden : Al ruim honderd jaar stadsbruggen over de DommelBrabants dagblad donderdag 13 november 1997 (foto) |
|
2000 |
Bram SteketeeWilhelminabrugWaterstaatkundige werken in 's-Hertogenbosch (2000) 97 |
|
2017 |
Geert DonkersKunst : Beeld en brugBossche Kringen 6 (2017) 22-23 |
36718 |
Bruggen (1920-1933)Bouw Wilhelminabrug (Stationsbrug) en beschrijving van biografien van Hertog Hendrik van Brabant, Maximiliaan I, Sonnius en Jeroen Bosch door Ebeling in verband met eventuele plaatsing van hun beeltenis op de nieuwe brug.Afdeling Erfgoed 's-Hertogenbosch (AEH)
|
|
48951 |
Bruggen Dienst Gemeentewerken (1951-1954)Herstel Wilhelminabrug: vergoeding oorlogsschade, kredietaanvrage en goedkeuring, verlichting.Afdeling Erfgoed 's-Hertogenbosch (AEH)
|
1954 |
In 1954 kwam de nieuwe Wilhelminabrug gereed. Speciale aandacht verdient het beeldhouwwerk van Frans van der Burgt op de twee pilaren, waarin hij fragmenten uit de Bossche stadsgeschiedenis vertoont. Zo kunt u aan de noordzijde de volgende jaartallen ontdekken: 1185 Stichting van de stad 's-Hertogenbosch.
1228 De Minderbroeders komen in de stad.
1318 Het reglement van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap wordt goedgekeurd.
1380 Het beeld van de Zoete Lieve Vrouw wordt (terug) gevonden in de Sint Jan.
1406 Hertog Antonie houdt zijn Blijde Inkomste in de stad.
1423 De Broeders van het Gemene Leven vestigen zich hier.
1463 Een grote stadsbrand treft 's-Hertogenbosch.
1484 Keizer Maximiliaan houdt in de Sint Jan het 14e Kapittel van de Ridders van het Gulden Vlies.
1559 's-Hertogenbosch wordt bisschopstad; bisschop Sonnius vestigt er zich.
1566 De Beeldenstorm teistert gedurende enkele dagen de Hertogstad.
1629 Frederik Hendrik verovert 's-Hertogenbosch.
1741 De stad 's-Hertogenbosch start (uit eigen middelen) de aanleg van een stenen weg naar Luik.
1798 De Bataafse Republiek. Noord Brabant is geen Gerealiteitsland meer.
1810 Napoleon bezoekt 's-Hertogenbosch. Hij geeft de St. Jan- en de Catharinakerk aan de katholieken terug.
1879 Voor de laatste maal wordt de stad getroffen door een grote watersnood.
1944 Geallieerden bevrijden de stad.
|
1897 |
27 januari 1897No. 29. Namen van straten... De brug blijft genaamd: Stationsbrug ...
Stadsarchief | GAHt Notulen gemeenteraad 1897 nr. 1(27.01) p. 1-47 | 44
|
C.J. Gudde, 's-Hertogenbosch geschiedenis van vesting en forten (1974) 205