afb. A.F.A.M. Wetzer, 19 september 2008
In 1896 werd het Bossche spoorwegemplacement in westelijke richting verschoven. In de plannen paste ook de bouw van een nieuwe draaibrug ter vervanging van de oorspronkelijke uit 1870. Zowel in 1940 als in 1944 werd de brug met inbegrip van het aansluitende viaduct over de Veemarktstraat, door oorlogshandelingen beschadigd. De schade in 1944 was zo groot dat een noodbrug nodig was, die omstreeks 1965 is vervangen door de huidige constructie. Het ging hier voornamelijk om de bovenbouw. De draaibrug kwam niet meer terug en werd vervangen door een verhoogd aangelegde, vaste brug. De beschadigde onderbouw werd in beton hersteld waarbij de vorm en afmetingen van de oorspronkelijke constructie gehandhaafd bleven. Ook de houten remmingswerken ter weerszijden van de brug zijn vrijwel niet gewijzigd. Aangezien de huidige brug grotendeels dateert van na 1940 wordt niet voldaan aan de inventarisatievoor-waarden die ten aanzien van de ouderdom is gesteld. | 100 |
2013 |
Laatste dagen van spoorbrug Dieze geteldDe oude spoorbrug over de Dieze in Den Bosch, naast de splinternieuwe fly-over, is aan zijn laatste dagen toe. Op 27 juni snijdt Heijmans de brug in stukken om plaats te maken voor een nieuwe betonnen, dubbele spoorbrug. Deze brug heeft er iets meer dan vijftig jaar gelegen en trouw de loodzware treinen naar de overkant van het water geloodst. Ze werd in 1962 gebouwd als vervanging van een stalen Baileybrug.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad dinsdag 11 juni 2013 | 21
|
|
2013 |
Oude Diezebrug verwerkt tot stalen tegeltjesOp het eerste gezicht is het niks bijzonders wat de zes lezers van het Brabants Dagblad gistermiddag kregen in een kantoor van gastheer ProRail. Een stukje schroot van een centimeter dik met het formaat van een wandtegel. Het lijkt niks. Maar de ‘gelukkigen’ was het alles.
Marc Brink | Brabants Dagblad woensdag 10 juli 2013 | 26
|
2010 |
Vervangen spoorbrug over de DiezeHet college stelt de raad voor € 6,15 miljoen bij te dragen aan de vervanging van de stalen spoorbrug over de Dieze. Vervanging door een betonnen brug heeft grote voordelen. Zo zal de geluidsoverlast verder afnemen. Daarnaast wordt de sociale veiligheid én stedenbouwkundige inpassing in dit gebied sterk verbeterd. Eenzelfde voorstel wordt ookvoorgelegd aan Provinciale Staten. Voor de vervanging is een bedrag van circa € 25 miljoen nodig. Over de aanvullende financiering wordt constructief overleg gevoerd met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Prorail.
B&W Besluitenlijst dinsdag 12 oktober 2010
|