afb. A.F.A.M. Wetzer, 12 juli 2009
Eind 1964, zo meldt ons het Brabants Dagblad van 1 december van dat jaar, was het vrijgekomen zand van de 'insteekhaven in de industriewijk West' opgeslagen aan de noordelijke oever van de Zuid-Willemsvaart. Dáár zou immers een nieuwe brug over het kanaal komen. Pas in 1966 zouden deze plannen voor een nieuwe brug duidelijker gestalte krijgen. Toen presenteerde het Bossche stadsbestuur onder andere het systeem van een gordelweg, rondom de gehele stad, op enige afstand van het stadscentrum. Via deze gordelweg zou men per auto van de ene wijk naar de andere kunnen, zonder daarbij van de binnenstad gebruik te hoeven maken. De nieuwe brug zou ter hoogte van de Merwedelaan komen te liggen. Eind 1968 moest deze klaar zijn.
Eind 1967 wordt er een definitieve keuze gedaan naar de juiste ligging van de brug: een 'rechte' brug die vanuit de Merwedelaan zou aansluiten op de Erasmusstraat of een 'schuine' die vanuit dezelfde laan zou aansluiten op de Gestelseweg. Zowel uit verkeersplanalogisch, stedebouwkundig als financieel oogpunt werd er voor een rechte brug gekozen. Verkeersdeskundige Goudappel had meegedeeld dat er, bij een schuine brug geen twee wijken direct met elkaar verbonden zouden worden, terwijl het 'centrumbeeld' van de Zuiderpassage door middel van de brug versterkt zou worden. Een schuine brug daarentegen zou tot voordeel hebben het opvangen van het regionaal verkeer, maar daar was die in hoofdzaak niet voor bedoeld. Er werden felle discussies in de gemeenteraad gevoerd. De Jongerengroep en Beter Bestuur waren tegen; zij vonden het iets unieks dat een winkelcentrum in de middenberm van een vierstrooksweg zou komen te liggen!
Het zou twee jaar duren voor daadwerkelijk de eerste paal geheid zou worden: op 18 november 1969, door oud-burgemeester Lambooy. Bij het afscheid van mr. R. Lambooy als burgemeester (1961-1969) in januari van dat jaar had de gemeenteraad besloten de nieuwe brug naar hem te noemen. Ruim een jaar later, op 4 december 1970, werd de brug officieel geopend.
„Minstens eenmaal per dag is er een aanrijding bij de zuidelijke afrit van de Burgemeester Lambooybrug”. Zo begint een ingezonden brief in het Brabants Dagblad van 6 juli 1971, als de brug een half jaar in gebruik is. Het blijkt inderdaad dat voornamelijk de zuidelijke kant erg onveilig is. Er worden borden geplaatst om aan te geven dat er een voorrangskruising is, doch ook dat blijkt onvoldoende.
In 1985 wordt er een „masterplan Lambooybrug” opgesteld, waarbij door middel van twee scherpe bochten het verkeer vanaf de brug komend teruggeleid wordt naar de Van Veldekekade. Zo moet het snelverkeer ook op de brug komen. Voor fietsers zal het plan nog ingrijpender consequenties hebben. De bewoners echter kozen voor een 'laanvariant', waarbij het van de brug afkomende verkeer naar de Jac. van Maerlantstraat (in zuidelijke richting) zou worden geleid. Deze variant werd echter door een meerderheid van de gemeenteraad verworpen. Had men in 1967 voor de schuine brug gekozen ... Binnenkort zullen de werkzaamheden rond de brug beginnen.
|
1984 |
Projectgroep VE/NI/PL/WWProject "Masterplan Burgemeester Lambooybrug e.o."Dienst Gemeentewerken, afd. Verkeer ('s-Hertogenbosch 1984) |
|
1986 |
Henny MolhuysenStraat en naam : Burgemeester LambooybrugBrabants Dagblad donderdag 15 mei 1986 |
|
2018 |
Paul RooversMateriaaltekort: werk aan Lambooybrug uitgesteldBrabants Dagblad donderdag 12 april 2018 | Regio 3 |