Fotopersbureau Het Zuiden, 17 juli 1936
Het spoorwegviaduct ligt in de voormalige spoorlijn Lage Zwaluwe-'s-Hertogenbosch over de Vlijmenseweg. Het object is kadastraal bekend als Gemeente 's-Hertogenbosch sectie I nr. 2275 ged. Eigenaar/beheerder/onderhoudsplichtige is N.V. Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht. Oorspronkelijke functieHet viaduct diende voor het ongelijksvloers kruisen van de voormalige spoorlijn met de Vlijmense weg.GeschiedenisIn 1936 werd de zogenaamde Onderweg voltooid. Deze provinciale weg diende als vervanging van een gedeelte van de weg van 's-Hertogenbosch naar Vlijmen, waarin de Vlijmense overweg lag. De bedoeling van deze weg was, zoals de naam al aangeeft, om ongelijkvloerse kruisingen te verkrijgen met onder meer de spoorlijn Lage Zwaluwe-'s-Hertogenbosch. De verdiepte weg werd, als gevolg van het hoge grondwaterpeil, onder moeilijke omstandigheden aangelegd. Het is niet bekend of in de Tweede Wereldoorlog schade is ontstaan aan het viaduct, maar de originele bovenbouw is vervangen. De pijlers en landhoofden dateren nog uit het jaar van aanleg. In 1972 is de spoorlijn buiten werking gesteld.Technische beschrijvingHet viaduct bestaat uit twee landhoofden en twee pijlers van gewapend beton. Hoewel de betonconstructie massief aandoet, zijn de landhoofden en pijlers opgebouwd uit wanden, vloer en dak. Door toepassing van schuine vlakken is een karakteristiek uiterlijk ontstaan. De landhoofden en pijlers zijn gefundeerd op ronde betonnen palen. | 33 |
De bovenbouw voor enkelspoor bestaat uit enkelvoudige stalen profielliggers.Huidige functieHet viaduct was enige tijd onderdeel van het rangeerterrein van de Nederlandse Spoorwegen. Het heeft thans geen functie meer.MonumentwaardeIn paragraaf 7.7 van het MIP is vermeld: 'Belangwekkend is de hoekige, aan Art Deco herinnerende vormgeving.In dat verband kan gesproken worden van een architectuurhistorische waarde van de onderbouw. Tevens is de constructie van industrieelarcheologisch belang'. Tenslotte herinnert het viaduct aan de spoorlijn Lage Zwaluwe-'s-Hertogenbosch en heeft daardoor een cultuurhistorische betekenis. | 34 |
2000 |
Bram SteketeeViaduct in de spoorlijn Lage-Zwaluwe - 's-Hertogenbosch over de Vlijmenseweg.Waterstaatkundige werken in 's-Hertogenbosch (2000) 33-34 |