afb. Fotopersbureau Het Zuiden, 22 maart 1938

Spoor

algemeen

 
Feiten

Sporen in Den Bosch

  • Er wordt voor 150 miljoen euro in sporen en bruggen gestopt bij Den Bosch.
  • Dit project ‘Sporen in Den Bosch’ verbetert het verkeersknooppunt Den Bosch/Nijmegen, Den Bosch/Utrecht.
  • De layout van de sporen wordt helemaal veranderd, wissels, bovenleiding, beveiliging en sporen worden vernieuwd.
  • Maar de belangrijkste oplossing van het verkeersknooppunt is wel het maken van de fly-over (ongelijkvloerse kruising).
  • Treinen hoeven nu niet meer op elkaar te wachten bij de Dieze.
Brabants Dagblad vrijdag 20 december 2013 | 26
 
Artikelen
2010

Robčrt van Lith

Kritiek op spoorplan rijk
Brabants Dagblad zaterdag 3 juli 2010
 
2010

Marjan Vonk

Dat gaat naar Den Bosch toe: per spoor (5)
KringNieuws 5 (2010) 12-13
 
2010

Drie bruggen over spoor, uitstel tunnel

De gemeenteraad beslist vandaag over bouw nieuwe spoorbrug. Oppositiefracties houden vast aan snel doortrekken van Vogelstraat onder het spoor door.
Wim Hagemans en Jarry Popelier | Brabants Dagblad dinsdag 9 november 2010
 
2011

Redactie

ProRail sloopt spoor achter Bosch station
Brabants Dagblad zaterdag 5 maart 2011
 
2011

Wim Hagemans

Schermen langs spoor worden doorzichtig
Brabants Dagblad woensdag 6 april 2011
 
2011

Platforms Spoorzone ingericht

• ProRail is gestart met de eerste werkzaamheden voor de bouw van onder meer een fly-over en twee nieuwe spoorbruggen over de Dieze in Den Bosch.
• Komende weken worden werkterreinen ingericht.
Tilly van Uffelen | Brabants Dagblad donderdag 18 augustus 2011
 
2011

Treinreizigers gaan ?

Het officiële startschot klonk gisteren voor het megaproject Sporen in Den Bosch. Treinreizigers gaan er komende jaren heel wat van merken.
Robčrt van Lith | Brabants Dagblad dinsdag 27 september 2011
 
2011

De trein raast voorlopig aan Maaspoort voorbij

Volgens D66 Den Bosch is de wijk Maaspoort vóór het plan van een nieuw station. De NS verlangt eerst een officieel verzoek en kan dan pas een studie uitvoeren.
Youri van der Horst | Brabants Dagblad woensdag 5 oktober 2011
 
2012

Spoorplan doet Den Bosch pijn

• Plannen voor meer (goederen)treinen treffen naast Vught ook Den Bosch zwaar.
• Op een informatie-avond van ministerie en ProRail komen amper 25 mensen af.
• Spoorplan moet in 2020 helemaal zijn afgerond.
Tom de Louw | Brabants Dagblad vrijdag 10 februari 2012 | 30
 
2012

Jan van Ommen

Den Haag/Den Bosch - 't Zand moet geluid treinen accepteren
Brabants Dagblad donderdag 16 februari 2012 | 27
 
2012

Marc Brink

Onderzoek naar NS-station in Bossche wijk Maaspoort
Brabants Dagblad vrijdag 23 maart 2012 | 25
 
2012

Ombouw sporen Den Bosch

Treinreizigers in Den Bosch gaan de komende twee jaar flink wat merken van alle werkzaamheden die ProRail door Strukton laat uitvoeren. De eerste zichtbare klussen zijn al in uitvoering naast het spoorwegemplacement.
Domien van der Meijden | vrijdag 17 augustus 2012 | 26-27
 
2012

Glasscherm bij spoor Den Bosch

• Marius van den Wildenberg ook betrokken bij ontwerp geluidschermen spoor Den Bosch.
• Ontwerp wordt met nog welstandscommissie en bewoners besproken in oktober en november.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad vrijdag 21 september 2012 | 27
 
2012

Redactie

Avond over schermen bij spoor
Brabants Dagblad zaterdag 10 november 2012 | 27
 
2012

Redactie

Eerste treinen op viaduct Rosmalen
Brabants Dagblad dinsdag 13 november 2012 | 21
 
2012

ProRail wil proef met geluidsscherm

ProRail heeft vier varianten geluidsschermen laten ontwerpen voor Den Bosch. De bewoners mogen kiezen welke variant hen het meest aan staat.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad vrijdag 16 november 2012 | 32-33
 
2012

Proefscherm voor spoor bij EKP-gebouw

• Geluidsschermen komen er op tal van plekken bij Den Bosch, variërend van een meter tot 4,5 meter hoog.
• ProRail doet proef vlakbij eigen kantoor bij EKP-gebouw.
• Alle schermen naast spoor in 2014 klaar.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad dinsdag 20 november 2012 | 25
 
2012

Bossche sporen terug op hun plek

Het bedrijf Strukton bouwt in rap tempo de sporen zeven en acht terug bij het spoorwegemplacement in Den Bosch. Reizigers kijken gefascineerd toe.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad woensdag 5 december 2012 | 26-27
 
2013

Overuren voor metamorfose Bossche sporen

Het project Sporen in Den Bosch is een eind op scheut. Veel overuren zijn nodig om op schema te blijven.
Robčrt van Lith | Brabants Dagblad donderdag 28 februari 2013 | 26-27
 
2013

Nieuw spoor Rosmalen trilt

Bewoners van huizen bij het spoor in Rosmalen klagen over trillingen en geluid van het nieuwe spoorviaduct.
Linda Akkermans en Domien van der Meijden | Brabants Dagblad woensdag 17 april 2013 | 25
 
2013

‘Hels karwei’ bij station in Den Bosch

Vervanging van de Bossche Diezebrug en aanpassen van sporen heeft grote gevolgen.
Marc Brink | Brabants Dagblad donderdag 20 juni 2013 | 26-27
 
2013

Sporen stadskant op de schop

Het project Sporen in Den Bosch gaat een nieuwe fase in. Nu worden de drie sporen aan de stadskant vernieuwd.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad donderdag 3 oktober 2013 | 26
 
2013

Treinen en stad kunnen elkaar zien

De laatste spoorbrug is bijna gereed, maar het werk gaat nog maanden duren.
Tilly van Uffelen | Brabants Dagblad maandag 9 december 2013 | 8-9
 
2014

‘Trilspoor’ Rosmalen op Bossche politieke agenda

CDA zet de overlast van trillingen op verhoogd spoor Den Bosch-Nijmegen bij Rosmalen op de politieke agenda.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad dinsdag 14 januari 2014 | 29
 
2014

Redactie

Spoorbrug Den Bosch in gebruik
Brabants Dagblad woensdag 15 januari 2014 | 25
 
2014

Redactie

Spoorbrug over Dieze in gebruik
Brabants Dagblad dinsdag 21 januari 2014 | 26
 
2014

Domien van der Meijden

Geen actie rond het Rosmalens ‘trilspoor’
Brabants Dagblad vrijdag 24 januari 2014 | 30
 
2014

Trein naar ‘noorden’ rijdt weer

Strukton heeft de noordkant van de sporen in Den Bosch klaar. ‘Treinen’ naar Utrecht en Nijmegen kan weer.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad maandag 31 maart 2014 | 10-11
 
2015

Snelweg voor goederentrein in achtertuin

Zeker 3.000 Bossche gezinnen lopen te hoop tegen groei van het aantal goederentreinen in hun tuin.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad donderdag 5 maart 2015 | 22-23
 
2015

Giftreinen gaan niet door stad

Bij bouw van derde Duitse spoor komen goederentreinen niet tijdelijk door Den Bosch.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad dinsdag 10 maart 2015 | 26-27
 
2015

Wellicht aanpak overweg in Orthen

DEN BOSCH – ProRail en Den Bosch zijn met elkaar in gesprek over de aanpak van de spoorwegovergang in Orthen. Op deze ‘bijna diagonale oversteek’ vallen regelmatig fietsers. Ze blijven met hun voorwiel steken tussen de rails of glijden met hun wielen weg op de natte rails die zij schuin moeten kruisen.
Domien van der Meijden | Brabants Dagblad vrijdag 24 april 2015 | 34
 
2015

Theodoor van den Heuvel

Een beknopte spoor- en tramweggeschiedenis van 's-Hertogenbosch
Bossche Kringen 6 (2015) 33-38
 
 
Raadsbesluiten
2010

Zienswijze ontwerptracébesluit Sporen in Den Bosch

Het college heeft besloten een zienswijze in te dienen tegen het ontwerptracébesluit (OTB) Sporen in Den Bosch. Het ontwerptracébesluit voorziet in uitbreiding van het aantal sporen om meer intercity's te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Het college is van mening dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met de gebiedsontwikkelingen in de spoorzone. Ook zijn volgens het college de gehanteerde prognoses voor geluid niet correct en is de afweging ten aanzien van trillingen en externe veiligheid niet compleet en op onderdelen niet juist.
B&W Besluitenlijst 29 juni 2010 | 7
 
 
Literatuur en bronnenpublicaties

C.J. Gudde, 's-Hertogenbosch geschiedenis van vesting en forten (1974) 13, 161, 179, 183, 188, 189, 209, 212, 219, 223, 224

n: vermelding in een voetnoot