Toen de spoorlijn 's-Hertogenbosch-Boxtel in 1868 werd aangelegd, bestond het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen nog niet. Er was wel een mogelijkheid om overtollig water af te voeren. In de spoorlijn was (meer in de richting van het station) namelijk een zogenaamde doorlaatbrug opgenomen, die vanwege zijn lengte de honderd-elsche brug werd genoemd. Het in het begin van de 20ste eeuw aangelegde afwateringskanaal naar Drongelen nam deze functie over. Dit betekende dat een spoorbrug het kanaal moest overspannen. De nieuwe (door laat)brug werd vanwege zijn zes overspanningen van elk 10m de zestig-elsche brug genoemd. De bovenbouw voor het dubbel spoor bestond uit stalen liggers. In 1997 is de brug in verband met de uitvoering van het viersporenbeleid geheel vervangen door een brug van gewapend beton. Door de recente vervanging voldoet het huidige object niet aan de voorwaarde die ten aanzien van de leeftijd is gesteld. | 101 |