Frank Rijckaert, ca 1970
De Diezebrug werd gebouwd in 1939 als basculebrug. Dit is een ophaalbrug waarbij het contragewicht onder het brugdek is geplaatst en bij het openen in een holle ruimte onder de brug verzinkt. De brug is uitgevoerd in gewapend beton en staal (brugdek) en heeft een doorvaartbreedte van 25 meter. De twee, naast elkaar geplaatste bascule-ruimtes binnen de brug hebben ieder een oppervlakte van 5 bij 9 meter en een hoogte van 9 meter. Tijdens de bevrijding van ’s-Hertogenbosch in oktober 1944 vond hier een felle strijd plaats, waarbij de geallieerde Welsh Division bij verrassing de brug wist te veroveren. Maar na enkele uren werd deze heroverd door de Duitse bezetters en opgeblazen. Na de bevrijding volgde herstel. In de huidige situatie is de brug vastgezet. | 29 |
Hier komen de rivieren de Dommel, de Aa en de Zuid- Willemsvaart samen. De Dommel en de Aa fungeren als stadsgracht, de Aa loopt om de Citadel heen. Om deze brug is bij de bevrijding van de stad in 1944 hard gevochten. Infanterie eenheden van de Welsh division bereikten via de spoorbaan vanuit Rosmalen de noordelijke stadsdelen De Vliert en De Muntel en konden bij verrassing de Diezebrug bezetten. Ze ontmoetten daar een groep verzetsstrijders die de brug al enige dagen onder schot hielden. De Duitsers deden echter een tegenaanval met pantsergeschut (Sturmgeschütze), waardoor de Welshmen, die niet over anti-tankgeschut beschikten, teruggeslagen werden. De brug werd opgeblazen en de kleine groep infanterie zuid van de brug moest zich overgeven. De verzetsgroep wist tijdig het vege lijf te redden. |
2011 |
RedactieOnderzoek Diezebrug voor groot onderhoudBrabants Dagblad, woensdag 23 februari 2011 |
|
2022 |
Paul SchellekensDe bouw van de Diezebrug had veel voeten in de aardeBossche Kringen 4 (2022) 20-26 |
C.J. Gudde, 's-Hertogenbosch geschiedenis van vesting en forten (1974) 222
Aart Vos, 's-Hertogenbosch : De geschiedenis van een Brabantse stad 1629-1990 (1997) 302