Vandaag 7 juli, vieren wij het feest van Onze Lieve Vrouw van 's-Hertogenbosch. Vanaf vandaag ook zullen weer velen 9 dagen lang de stille omgang lopen, de rozenkrans biddend ter ere van Onze Zoete Moeder. Het verhaal over de vondst van het mirakelbeeld is oud en staat opgetekend in het mirakelboek. Omstreeks 1380 is men begonnen aan de bouw van de huidige gotische Sint-Jan. Het was in de winter van 1380, dat een steenhouwers 'cnape' (werkman) het koud had en een oud beeld stuk wilde hakken om zich aan het eikenhout te warmen. Hij werd tegengehouden door de 'meester van de Sint-Janskerk', waarschijnlijk de bouwmeester. Een beeld van Maria, 'die maget claer' kapot maken, dat kon niet, ook al was het dan een oud beeld dat niet meer voldeed aan de smaak van die tijd.
Dat bleek duidelijk op Witte Donderdag. Het was gebruikelijk dat dan alle beelden rondom het H. Graf werden geplaatst. Dezelfde 'cnape' die het beeld kapot had willen kakken, kwam nu naar de grafmaker met het Mariabeeld met het verzoek ook dat te willen plaatsen. De grafmakers wilden het daar niet laten staan. 'Het waer lelijck, oudt en onghedaen'.
De werkman hield echter aan en het bleef tot Goede Vrijdag staan. Vervolgens bracht een broeder Woutke genaamd, het beeld naar het St.-Michielsaltaar, waar het een half jaar bleef staan. Toen vroeg broeder Woutke aan koster Dierick van Loet hem het Mariabeeld te geven. Dierick van Loet stemde toe, maar, o wonder, het beeld bleek te zwaar en men besloot het toen maar in de kerk te laten staan. Daar zwierf het van de ene naar de andere plaats. Soms stond het op het altaar van het 'Onser Vrouwecoer', maar ook dikwijls erachter.
Het werd nog erger. De zoon van de meesterschilder verfde de wangen van het verguisde beeld geel en zo werd het een voorwerp van spot. Ook miste het beeld het kindje Jezus. Dat ontdekte Wouter echter bij spelende kinderen in de Orthenstraat. Toen hij het hen afnam, protesteerde de kinderen heftig en zij huilden omdat zo'n fijne pop werd afgenomen. Hoewel moeder en kind nu herenigd waren, kwam er nog geen einde aan de ellende. Met houtskool werden er twee ogen opgetekend.
Toen echter kwam de kentering. Nadat een vrouw het beeld bespot had, verscheen Maria haar in de nacht en berispte haar omdat zij gezegd had dat Maria lelijk was. De vrouw schonk toen een geldbedrag om het beeld over te schilderen. Minder gunstig liep het af met een vrouw, die het beeld beschuldigde van geelzucht. Zij viel verlamd neer en moest twee weken blijven liggen tot ook zij een geldbedrag schonk. Daarop genas zij.
Na deze gebeurtenis waren er meer wonderen. Hadwich van Vichten, de vrouw van Jan Timmermans, lag al drie jaar verlamd in bed toen op zondag vóór St.-Michielsdag 1381 Christus haar verscheen, en vroeg of zij wilde genezen. Natuurlijk wilde zij dat en zij kreeg de opdracht 'die verworpen vrou' in de St.-Janskerk een been van was te schenken. Zij volbracht haar bedevaart met grote moeite en pijn, maar genas. Zo begom langzaam de faam van het Bossche miraculeuze Mariabeeld. Steeds meer mensen kwamen naar 's-Hertogenbosch ter bedevaart, hetgeen de bouw van de nieuwe gotische kerk zeker ten goede kwam. Opvallend trouwens is, dat de meeste in het mirakelboek opgetekende wonderen, grotendeels dateren uit 1383; 286 stuks.
|
Velen zijn momenteel met vakantie. Vroeger gebeurde dat niet. Er waren geen (betaalde) vakanties en men bleef eerder in de eigen stad of het eigen dorp. In de middeleeuwen werd er bijna helemaal niet gereisd. De enigen die over de slecht begaanbare wegen trokken waren de handelaars en pelgrims. Handelaars reisden om hun produkten te verkopen. De bedevaartgangers om een belofte gestand te doen. Zo trokken zij ook naar 's-Hertogenbosch, naar de Zoete Lieve Vrouw. Vanuit heel West Europa. Katelijn van Couthem uit Tienen leed al zeven jaar aan vallende ziekte. Tweemal had zij al een bedevaart naar Kornelimünster gemaakt, waarbij ze haar gewicht in tarwe had geofferd. Eenmaal was zij naar Leuven gegaan en eens naar Maria van Halle. Ook daar had zij telkens haar gewicht in tarwe geofferd. Echter, met een negatief resultaat. Met kerstmis 1382 beloofde zij een bedevaart naar 's-Hertogenbosch te maken. Ze genas en de bedevaart werd gemaakt samen met haar neef Willem Meeuws. Op 27 juli 1382 kwamen ze in Den Bosch aan. Velen waren daarvan getuigen en haar wonderbaarlijke genezing werd in het Bossche Mirakelboek genoteerd.
Pauwel Boyken uit Kortenberg was in Leuven gevangen genomen en werd er met een been aan een ijzeren boei vastgezet. Hij was onschuldig. Pauwel beloofde een bedevaart naar Maria van 's-Hertogenbosch als hij vrij zou komen. Als offerande zou hij dan de ijzeren boei meenemen. Na tweeëntwintig dagen kwam hij vrij. Met de boei nog om zijn benen trok hij naar de kerk van de Dominicanen in Leuven. Ze wilden de boei losmaken, maar dat stond Pauwel niet toe: „Ons Soete Vrouwe van Den Bossche heeft mi tot hiertoe gheholpen, si sal mi vort helpen”. Tijdens het zingen van het Magnificat in de kerk viel inderdaad de boei van zijn been. De Leuvense Dominicanen wilden de ijzeren boei als een ex voto bij hun Mariabeeld ophangen, want het was immers dezelfde Maria die dit wonder verricht had! Pauwel stond dat niet toe, want hij „wiste wel dat Onse Vrouwe overal ware, mer dat si tot eenre stede meer mirakeln doet ende besocht wil wesen dat t'eenre ander stede”.
Pauwel trok dus naar 's-Hertogenbosch. Hij niet alleen, maar met veel pelgrims uit Leuven, waaronder een aantal Dominicanen. In de Bossche Sint-Jan offerde hij zijn ijzeren boei, die bij het Mariabeeld werd opgehangen.
Ook thans hangen er in de Mariakapel nog vele exe voto's. Zij dateren niet uit de middeleeuwen, maar uit de 19e en 20e eeuw. Na de terugkeer van het Mirakelbeeld in 1853 kwam er weer een nieuwe stroom pelgrims naar de Hertogstad. Nu nog steeds.
|
Zaterdag begint de meimaand-Mariamaand. Het Mariabeeld is nog steeds verstoken van de door paus Johannes Paulus II geschonken rozenkrans. Die is onlangs gestolen. Ook verdween er een oude scepter uit de Mariakapel. Diefstal uit de Mariakapel, het is niet de eerste keer. Jan Bruinings had in 1597 uit de kerk van de Predikheren twee zilveren hartjes gestolen. Het ene had hij verkocht aan een goudsmid in de Putstraat, het tweede wilde hij naar de lommerd brengen. Daar werd hij gepakt. Bij het verhoor bekende de kuipersknecht dat hij eveneens in de Sint-Jan had gestolen: de mantel van de koster. De eis bij de schepenbank was niet mis: zijn rechterhand zou worden afgehouwen en daarna zou hij worden opgehangen.
Twintig jaar later was er opnieuw een diefstal in de Sint-Jan. Donderdag voor Palmzondag 1617 was Jacques Verhoog naar de stad gekomen om er tijdens 'het heylich hoochtyt onder de gedrange van den volcke' te stelen. Op straat had hij al een beurs met 24 gulden gestolen en in de Sint-Pieterskerk een zilveren sleutelriem. Op Palmzondag in de Sint-Jan tijdens de processie van 'de ezel en de salvator' stal hij opnieuw twee zilveren sleutelriemen van kerkgangers.
Anna van HambroeckNa de val van de stad in 1629 ging het Mariabeeld uit de Sint-Jan naar het huis van Anna van Hambroeck aan de Oude Dieze. In januari 1630 verschenen er publikaties waarbij de katholieke kerkelijke kostbaarheden werden opgeëist. Er werd druk overleg gepleegd en men besloot het mirakelbeeld en alle sieraden naar het zuidelijke deel van Brabant over te brengen naar Antwerpen. Daar woonde op dat moment de Bossche bisschop Ophovius. Over de Loonse Baan en andere zandwegen reden de koetsen naar Tilburg in de richting Hilvarenbeek. Hier echter werd de stoet overvallen door soldaten uit het Staatse garnizoen van Bergen op Zoom. Die roofden een deel van de zilveren sieraden. Waarschijnlijk reden de koetsen niet bij elkaar en viel daarom niet alles in Staatse handen. Het Mariabeeld zelf kwam veilig in Antwerpen aan en daar werd aan Ophovius de diefstal gemeld.Ophovius kende Willem van der Ryt, de drossaard van Bergen op Zoom. Deze was betrokken geweest bij het beleg van 's-Hertogenbosch in 1629 en was vanuit het Staatse kamp als onderhandelaar naar de hertogstad gekomen. Na de val was Willem nog tweemaal de gast van de bisschop geweest. Ophovius stuurde de heer Van der Gouwen naar Bergen op Zoom om het gestolene bij Van der Ryt terug te vorderen. En met succes! Op 13 februari 1630 noteerde Ophovius in zijn dagboek: „Aswoensdag. Van der Gouwen kwam uit Bergen op Zoom met de kerkelijke goederen welke aan Juffr. Anna van Hambroeck ontnomen waren. Het waren drie zilveren kronen enz. en kasuifels enz.”
Meer dan tweehonderd jaar bleef het mirakelbeeld in België. In 1853 keerde het naar 's-Hertogenbosch terug. Een deel van de kerkschat was inmiddels verkocht, maar nog steeds bevinden zich in Brussel twee kronen en een scepter van het mirakelbeeld.
|
1868 |
W. WesselsOnze-Lieve-Vrouw van 's-HertogenboschVolks-Almanak voor Nederlandsche katholieken in het jaar O.H. 1869. C.L. van Langenhuysen (Amsterdam 1868) 51-63 |
|
1902 |
RedactieEen heilige ter bedevaart bij de Zoete Lieve Vrouw van Den BoschNoordbrabantsch Dagblad, zondag 6 en maandag 7 juli 1902 |
|
1916 |
RedactiePlechtige omgang ter eere der Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch op zondag 9 juli 1916s.n. (s.l. 1916) |
|
1918 |
Th. GoossensHet Beeld der Zoete Moeder te 's-HertogenboschBossche Bijdragen II (1918) 237-284 |
|
1925 |
G.A.M. v.d. KantEen ongebruikt Officium B. Mariae Virg. sub titulo Dulcis Matris (Circuites Imaginis B.M.V.)Bossche Bijdragen VII (1925) 77-83 |
|
1925 |
L. van Miert S.J.Wat Maria van Escobar over O. L. Vrouw van Den Bosch schreefSint-Jans-klokken 131 (1925) 221 |
|
1925 |
A. SmijersWie is de dichter der Rijmkroniek van de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch?De Maasbode 10 november 1925 |
|
1931 |
Joh. BrekelmansDe kathedrale basiliek van St. Jan en de Zoete Lieve Vrouw van Den BoschDe katholieke vrouw 10 (1931) 145 |
|
1931 |
H.J.M. EbelingIets over bedevaartplaatsen ter eere van Maria in BrabantDe katholieke vrouw 10 (1931) 147 |
|
1935 |
RedactieDe Zoete Lieve Vrouw van 's-HertogenboschSint Jansklokken (1935) 10-13 |
|
1937 |
Wouter WedekintDe Zoete Lieve Vrouw van Den BoschProcinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche Courant 7-15 juli 1937 |
|
1953 |
RedactieHonderd jaar geleden keerde het beeld der Zoete Moeder terug in de Sint JanSint Jansklokken vrijdag 3 juli 1953 |
|
1967 |
RedactiePlechtige Omgang ter ere van de Zoete Moeder van Den Bosch 7 mei 1967 - 3 uurs.n. (s.l. 1967) |
|
1977 |
H. BeexZeshonderd jaar oud Mirakelboek wordt weer leesbaarBisdomblad, vrijdag 20 mei 1977 | 6-7 |
|
1978 |
RedactieNieuwe troon voor Zoete Moeder van Den BoschBisdomblad, vrijdag 13 januari 1978 | 6-7 |
|
1978 |
RedactieBeeld van Zoete Lieve Vrouw krijgt neo-barokke troonBossche Omroep woensdag 26 april 1978 |
|
1978 |
VerslaggeverNieuwe troon voor de Lieve Vrouw van 's-HertogenboschBisdomblad, vrijdag 2 juni 1978 | 3 |
|
1980 |
VerslaggeverNieuw beeldje van Maria van Den BoschBrabants Dagblad, woensdag 1 oktober 1980 |
|
1982 |
A.A.J. de WolfDe Zoete Moeder van Den Bosch werd overal om hulp gevraagdBrabants Centrum donderdag 29 april 1982 |
|
1982 |
Wim HagemansSint Jan nog steeds centrum Maria-vereringBrabants Dagblad, zaterdag 15 mei 1982 |
|
1982 |
Remigius HeesbeenHoe het Bossche Lieve-Vrouwelied ontstondOntmoetingen aflevering 67 (1982) 39-44 |
|
1985 |
Harrie BeexVeel bedevaarten naar Zoete Lieve Vrouw : Mirakelen bij oud beeldBrabants Dagblad, zaterdag 8 juni 1985 | 59 |
|
1987 |
RedactieVicaris van Montfoort leidt Bosch' MariajaarKatholiek nieuwsblad 19 (1987) 2 |
|
1987 |
Peter van ZoestDe fraters en de Zoete Moeder van Den BoschOntmoetingen 86 (1987) 33-35 |
|
1988 |
Henny MolhuysenVerhalen en legenden : De Zoete MoederBrabants Dagblad, donderdag 7 juli 1988 |
|
1988 |
Henny MolhuysenVerhalen en legenden : Ex voto's als dank voor verhoord gebedBrabants Dagblad, donderdag 28 juli 1988 |
|
1989 |
Mgr. J. ter SchureDe Mariaverering in onze stadBisdomblad, vrijdag 5 mei 1989 | 3 |
|
1993 |
RedactieDe Zoete Lieve Vrouw van Den BoschStille omgang journaal 3 (1993) 6-8 Stille omgang journaal 4 (1993) 4-7 |
|
1993 |
Henny MolhuysenVerhalen en legenden : Gestolen sieradenBrabants Dagblad, donderdag 29 april 1993 |
|
1994 |
RedactieDe Zoete Lieve Vrouw van Den BoschStille omgang journaal 1 (1994) 4-8 |
|
1994 |
Harrie BeexDe Lieve Vrouwkes van Brabant. Niet erg kerksDe Roerom 9 (1994) 6-7 |
|
1994 |
Jos DelsmanOnze Lieve Vrouw van altijddurende bijstandBerichten uit Boschveld 5 (1994) 8-9 |
|
1996 |
Marleen DuijfParochianen reageren onthutst op verwijderen van barokke troon bij Mariabeeld in Bossche Sint-Jan. Zoete Lieve Vrouwe bezwijkt onder mantelBrabants Dagblad, maandag 22 april 1996 |
|
1998 |
G.M. van der VeldenKroniek werpt nieuw licht op het beeld van 'Onse-Lieve-Vrouwe-der-soetichijt'Bisdomblad 21 (1998) 10 |
|
1998 |
RedactieHet wonderbeeldRond Janus & Bet 2 (1998) 12 |
|
1999 |
J. PeijnenburgDe terugkeer van de Zoete Lieve VrouweBisdomblad 26 (1999) 7 |
|
2000 |
Henny Molhuysen'Onse Suete Vrouwe'. O.L. Vrouw van 's-HertogenboschUyt den Bogaert 43 (2000) 11-12 Uyt den Bogaert 44 (2000) 11-13 Uyt den Bogaert 45 (2000) 11-12 Uyt den Bogaert 46 (2000) 15-17 Uyt den Bogaert 47 (2000) 10-11 Uyt den Bogaert 49 (2000) 10-11 |
|
2000 |
Henk LangenhuijsenMiddeleeuwse rijmkroniek over het Mariabeeld van de Sint Jan opnieuw tot leven gebracht. 'Lieve Vrouwe' is persoonlijk hoogtepunt van Bossche schrijfster Marianne KeserBrabant Cultureel 7/8 (2000) 35-36 |
|
2001 |
Henny Molhuysen'Onse Suete Vrouwe'. O.L. Vrouw van 's-HertogenboschUyt den Bogaert 50 (2001) 14-15 Uyt den Bogaert 51 (2001) ? Uyt den Bogaert 52 (2001) 20-21 Uyt den Bogaert 53 (2001) 8-9 |
|
2001 |
J. PeijnenburgDe mantels van O.L. Vrouw van Den BoschRondom Maria van 's-Hertogenbosch 2 (2001) 18-20 |
|
2002 |
Michiel SavelsberghMensen hebben iets met de Zoete MoederBisdomblad 5 (2002) 4-5 |
|
2002 |
Jan PeijnenburgDe terugkeer van het Lieve Vrouwenbeeld in de kathedrale basiliek van de Sint JanRondom Maria van 's-Hertogenbosch 2 (2002) 4-10 |
|
2002 |
Een Brusselse pastoor lag dwarsDen Bosch viert volgend jaar met een reeks activiteiten dat het mirakelbeeld van Maria 150 jaar geleden terugkeerde uit 'ballingschap' in Brussel. Het was nog een hele toer om het beeld terug te krijgen. Een Brusselse pastoor lag dwars.
Wim Hagemans | Brabants Dagblad, zaterdag 21 december 2002 | 25
|
|
2002 |
Maria is van iedereen, net als de koninginDe tijd verandert, maar verdriet blijft hetzelfde. Onze Lieve Vrouw van Den Bosch blijft een bron om kracht uit te putten. „Maria is van ons allemaal.”
Wim Hagemans | Brabants Dagblad, zaterdag 21 december 2002 | 25
|
|
2003 |
Wim HagemansEdelstenen voor Zoete MoederBrabants Dagblad, donderdag 10 april 2003 |
|
2003 |
RedactieBeeld Zoete Moeder maakt voor het eerst in geschiedenis rondgang door bisdomBisdomblad 81 (2003) 13 |
|
2003 |
Charles de MooijDe terugkeer van de Zoete Moeder : Tentoonstelling 12 april t/m 24 augustus 2003Noordbrabants Museum Nieuws 37 (2003) 5 |
|
2003 |
Jan KorstenDe terugkeer van de Zoete Moeder. 's-Hertogenbosch al eeuwen een centrum van MariadevotieKringNieuws 3 (2003) 9-10 |
|
2007 |
RedactieEen mantel voor de Zoete MoederBossche Omroep zondag 25 maart 2007 |
|
2007 |
RedactieNieuwe mantel voor Maria in Bossche Sint-JanTrouw zaterdag 14 april 2007 |
|
2008 |
Gerard ter SteegeHet verhaal van de Zoete Lieve VrouwKringNieuws 3 (2008) 14-15 |
|
2010 |
Wim Hagemans'Volks' Marialied bij start meimaandBrabants Dagblad, vrijdag 23 april 2010 |
|
2010 |
Henri van der SteenLouis Nabbe schreef een nieuw liedje over de Zoete MoederBrabants Dagblad, zaterdag 1 mei 2010 |
|
2016 |
Elke tijd zijn eigen maagdDe kerken ogen steeds leger, maar Maria, maagd en moeder, blijft trekken. In mei weten tal van gelovigen de Zoete Lieve Vrouwe in de Bossche Sint-Jan nog te vinden.
Mieske van Eck | Brabants Dagblad, zaterdag 7 mei 2016 | Regio 4-5
|
|
2018 |
Marc BrinkZoete Lieve Vrouw na 165 jaar uit Sint-Jan.
Brabants Dagblad, zaterdag 3 maart 2018 | Nieuws 3
|
|
2018 |
Marc BrinkZoete Lieve Vrouw doet een weekje wellness in MaastrichtBrabants Dagblad, zaterdag 10 maart 2018 | Nieuws 2 |
|
2018 |
Onze Lieve Vrouw verruilt Sint-Jan een week voor atelierDe Mariakapel in de sint-Jan gaat binnenkort ruim een week op slot voor restauratie van onze Lieve Vrouw.
Marc Brink | Brabants Dagblad, zaterdag 10 maart 2018 | Regio 3
|
|
2018 |
Jos SwanenbergMirakelen van Onze Lieve VrouwBossche Kringen 3 (2018) 32-33 |
|
2018 |
Vastgepakt door vele handenVan heinde en verre komen ze naar haar kijken. Naar háár, de Zoete Moeder van Den Bosch.Misschien ging u net afgelopen week, dan miste u haar, want ze was er even niet. Voor het eerst in 165 jaar mocht ze op reis, naar Maastricht, waar ze door een expert onder handen werd genomen. Sinds vandaag, paaszaterdag, staat ze weer op haar plekje in de Sint-Janskathedraal.
Arno Heesakkers | Brabants Dagblad, zaterdag 31 maart 2018 | Regio 11-14
|
|
2018 |
Maria kan hemelwater niet zo goed verdragenUitgerekend op Moederdag mag de moeder aller moeders niet naar buiten: te nat. Dus werd het een rondje in de Sint-Jan.
Jos van de Ven | Brabants Dagblad, maandag 14 mei 2018 | Regio 1
|
|
2019 |
‘Maria kan nog eeuwen mee’Het Mariabeeld in de Bossche Sint-Jan is tientallen jaren ouder dan gedacht. „Ze is in goede conditie en kan nog eeuwen mee”, zegt expert Arnold Truyen.
Marc Brink | Brabants Dagblad, donderdag 11 april 2019 | Nieuws 3
|
|
2022 |
RedactieExtreme zorgBossche Kringen 1 (2022) 34-35 |
? |
J.P.W.A. SmitDe overdracht van het beeld der Zoete Lieve Vrouwe van 's Hertogenbosch aan prelaat en kanunniken regulier der abdij van Sint Jacobs opt Caudenberg te Brussels.n. | 's-Hertogenbosch z.j. |
|
1853 |
RedactieEen woord bij gelegenheid der herstelling van het miraculeuze beeld van O.L. Vrouw van 's-Hertogenboschs.n. | St. Michiels-Gestel 1853 |
|
? |
RedactieTweede plegtig bezoek gebragt aan het wonderbeeld der Moeder Gods Maria, de Zoete L.-V. van Den Bosch, door de studenten van het Bisschoppelijk Seminarie (1e afd.) van 's Hertogenbosch; de herstelling der Zoete L.-V. van Den Bosch in hare kapel, en de dogma-verklaring der onbevlekte ontvangenis van de H. Maagd Maria, feestelijk herdacht Tweede plechtig bezoek gebracht aan het wonderbeeld van de Moeder Gods Maria, de Zoete L.-V. van Den Bosch, door de studenten van het Bisschoppelijk Seminarie (1e afd.) van 's-Hertogenbosch; de herstelling van de Zoete L.-V. van Den Bosch in haar kapel, en de dogma-verklaring van de onbevlekte ontvangenis van de H. Maagd Maria, feestelijk herdachts.n. | s.l. 1857? |
|
1903 |
G.A.M. van der KantHandboekje voor de vereerders der Zoete-Lieve-Vrouw van 's-HertogenboschTeulings | 's-Hertogenbosch 1903 |
|
1921 |
RedactieOnze Lieve Vrouw van Den Bosch : Geschiedenis van het miraculeuze beeld en zijne vereeringG. Mosman Zoon | 's-Hertogenbosch 1921 |
|
1946 |
H. BeexMirakelen der zoete lieve vrouwPaul Brand | Bussum 1946 |
|
1947 |
Samengesteld in opdracht van de Bossche KajottersGeschiedenis van het wonderbeeld der zoete lieve vrouws.n. | 's-Hertogenbosch 1947 |
|
1953 |
Pater AdrianusZoete Lieve Vrouw van Den BoschMosmans | 's-Hertogenbosch 1953 |
|
1956 |
RedactieFeestdag van de Zoete Lieve Vrouwe van Den Bosch. Zondag 7 Juli 1956Gooi & Sticht | Hilversum 1956 |
|
1978 |
H. Hens, H. van Bavel, G.C.M. van DijckMirakelen van Onze Lieve Vrouw te 's-Hertogenbosch, 1381-1603Stichting zuidelijk historisch contact | Tilburg 1978 |
|
1978 |
H. BeexVertellingen uit het Mirakelboek : De wonderverhalen van de Zoete Lieve Vrouw van 's-HertogenboschBisdomblad | 's-Hertogenbosch 1978 |
|
1979 |
Nico van den Akker, Frans Andriessen, Harrie BeexBeeld van genade. Feestgave voor de Zoete Lieve Vrouwe van Den Bosch bij gelegenheid van het 125e herdenkingsjaar van de terugkeer van het genadebeeldGooi en Sticht | Hilversum 1979 |
|
1980 |
Jan Schellekens, Joke van de Knaap-van den Eerenbeemt e.a.Wees gegroet : Verhaal en Meditatie bij O.L. Vrouw van Den BoschBroederschap van O.L. Vrouw van Den Bosch | Drunen 1980 |
|
1984 |
C.J.M. FreeDe bedevaart naar de Zoete Lieve Vrouw van 's-Hertogenboschs.n. | 's-Hertogenbosch 1984 |
|
1985 |
Lea Smulders, Marianne Keser, Hakki van RosmalenWat een wonder!Avanti | Zaltbommel 1985 |
|
1987 |
Ineke Platel, Peter van Zoest, Ben WeversSteek dan voor mij ook een kaarsje op. Onze Lieve Vrouw in het bisdom Den BoschAfdeling pers & publiciteit van het bisdom 's-Hertogenbosch | 's-Hertogenbosch 1987 |
|
1987 |
Hens, Van Bavel, Van Dijck en Frantzen Mariagedicht : Dit is dat beghinsel van onser vrouwen : Hoe sij tsertogenbossche is verheven. |
|
1996 |
RedactieBeelden van verwondering. Meimaand, Mariafeesten 1996 Sint Jan, 's-HertogenboschBroederschap Onze Lieve vrouw van Den Bosch | 's-Hertogenbosch 1996 |
|
1999 |
Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Den BoschBeelden van Wijsheid. Meimaand, Mariafeesten 1999Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Den Bosch | 's-Hertogenbosch 1999 |
|
2000 |
Marianne KeserLieve Vrouwe, sij waert verheven TsertoghenbosscheHeinen | 's-Hertogenbosch 2000 |
Martien Coppens, 's-Hertogenbosch : Onder de ogen en bogen van de Sint-Jan (1984) 28-29
John Damen, Gids voor de Sint-Jan (1982) 77
J.H. van Heurn, Beschrijving der Stad 's-Hertogenbosch (2022) 134-135
Jan van Oudheusden, De Sint Jan van 's-Hertogenbosch (1985) 77-80
C. Peeters, De kathedrale basiliek van St. Jan te 's-Hertogenbosch (1973) 76-77
J.P.W.A. Smit, 'De overdracht van het beeld der Zoete Lieve Vrouwe van 's Hertogenbosch aan Prelaat en Kanunniken regulier der abdij van Sint Jacobs opt Caudenberg te Brussel' in: Taxandria (1913) 26-33, 105-120, 186-193
C.F.X. Smits, De Kathedraal van 's-Hertogenbosch (1907) plaat II
Frans van Valderen, De kathedrale basiliek van St. Jan te 's Hertogenbosch (1949) 60-64
Aart Vos, 's-Hertogenbosch : De geschiedenis van een Brabantse stad 1629-1990 (1997) 241, 242, 250, 382, 411, 412